ΑΚΟΥΣΑΤΕ! ΑΚΟΥΣΑΤΕ!


Τα νέα μας:

ΣΑΒΒΑΤΟ, 13 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Το ιστολόγιο έχει ολοκληρώσει τον κύκλο λειτουργίας του και που κράτησε από το Σεπτέμβριο του 2013 ως τον Ιούνιο του 2014.
ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑ

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014....

Μια ακόμη σχολική χρονιά ξεκίνησε. Μα αυτή τη φορά δεν είμαστε μαζί. Μια άλλη δασκάλα, η αγαπητή κ. Βάσω, είναι η δασκάλα της τάξης σας. Κι εκείνη θα σας λέει τι και τι έχετε να διαβάσετε στο σπίτι. Από μένα πολλές ευχές σε όλους σας για ΚΑΛΗ ΠΡΟΟΔΟ!!!!!!!!

23 Οκτ 2013

Σεμινάριο δασκάλων Α΄ Δημοτικού από τη Σχολ. Σύμβουλο της 40ης περιφέρειας Αθηνών, κ. Χριστοπούλου

Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας σεμινάριο για τους δασκάλους της Πρώτης τάξης του Δημοτικού από τη Σχολική Σύμβουλο της 40ης περιφέρειας Αθηνών, κ. Ευσταθία Χριστοπούλου.

Οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν σε θέματα διδακτικής της Γλώσσας και των Μαθηματικών και συγκεκριμένα:

Παρουσιάστηκαν οι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν σε κάθε τάξη ως το τέλος της χρονιάς. Οι δραστηριότητες και τα μέσα επίτευξης των στόχων. Το θεωρητικό υπόβαθρο της διδασκαλίας και ιδιαίτερα της Γλώσσας, με ξεχωριστή αναφορά στον αναδυόμενο γραμματισμό (δηλαδή στην εξοικείωση των σημερινών παιδιών με γράμματα, αριθμούς, σύμβολα, πριν ακόμη έρθουν στην Πρώτη) και τη σωστή εκμετάλλευση του φαινομένου από το σχολείο.

Μιλήσαμε επίσης για τα προβλήματα που εμφανίζονται στην εποχή μας στο έργο της Πρώτης Δημοτικού, τις διαφορές των παιδιών σε σχέση με το παρελθόν, και πώς μπορεί ο δάσκαλος να τα αντιμετωπίσει.

Το σεμινάριο απασχόλησαν και τα βιβλία των μαθητών, η σειρά που τα διδάσκουμε και ο ρυθμός διδασκαλίας (πόσο χρόνο δηλαδή θα αφιερώνουμε σε κάθε στάδιο) αλλά και τα τετράδια και τα εποπτικά μέσα που θα χρησιμοποιούν παιδιά και δάσκαλοι.

Από την κ. Σύμβουλο επαινέθηκε ιδιαίτερα η χρήση τετραδίου με αλφαβητικό ευρετήριο και επομένως θα το προτείνουμε και εμείς στους γονείς των μαθητών μας ώστε να το εντάξουμε τη χρήση του στη διαδικασία της διδασκαλίας της Γλώσσας.

Σταθήκαμε και στη σχέση του σχολείου με την οικογένεια και τονίστηκε για μια ακόμη φορά πως δεν πρέπει να επιφορτίζουμε τους γονείς με το δικό μας ρόλο, να μην τους μετατρέπουμε σε δασκάλους κατ' οίκον. Ο ρόλος του γονέα είναι να "τσεκάρει" αν το παιδί έκανε τις εργασίες που του ανατέθηκαν για το σπίτι και όχι διδακτικός. Το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να κάνει τις κατ' οίκον εργασίες μόνο του και χωρίς βοήθεια. Επομένως οι εργασίες αυτές δεν πρέπει να είναι πολλές και δύσκολες και επιπλέον να μην αυξάνονται τα Σαββατοκύριακα ή την περίοδο των εορτών. Τα παιδιά όπως κι εμείς οι μεγάλοι έχουν δικαίωμα τις μέρες αυτές να ξεκουραστούν, να χαλαρώσουν και σίγουρα ως παιδιά να παίξουν.

Για τα Μαθηματικά ειπώθηκε και πάλι πως οφείλουν να διδάσκονται με τη βοήθεια άφθονου εποπτικού υλικού. Στόχος είναι να φτάσουμε στους νοερούς υπολογισμούς, όμως αρχίζουμε με τη χρήση υλικών μέσων. Και βεβαίως διδάσκονται στο σχολείο από το δάσκαλο. Οι γονείς στο σπίτι μπορούν να βοηθήσουν αλλά σύμφωνα με οδηγίες που θα τους δοθούν από τον εκπαιδευτικό. Αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να μπλοκάρει η εξέλιξη της μαθηματικής σκέψης του παιδιού και που η ανάπτυξή της είναι ο βασικός μας σκοπός. Πχ τα Πρωτάκια δε μαθαίνουν παπαγαλία την προπαίδεια αλλά με άλλες διαδικασίες, γνωστές στους δασκάλους, που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν σε βάθος την έννοια του πολλαπλασιασμού. Το ίδιο και η διαίρεση, είναι συγκεκριμένος ο τρόπος που θα τη διδάξουμε και όχι υποχρεώνοντας το μαθητή να παπαγαλίσει το μηχανισμό της πράξης (αλγόριθμο).

Και εδώ δεν πρέπει να δίνεται φόρτος εργασίας για το σπίτι. Αλλά και το σχολείο θα βαδίσει ανάλογα με το επίπεδο της τάξης. Δεν είναι αυτοσκοπός να τελειώσει το βιβλίο μα η κατάκτηση των βασικών στόχων του αναλυτικού προγράμματος και ιδιαίτερα η άνετη αντιμετώπιση του παιδιού της πρώτης εικοσάδας των αριθμών. Ο ρυθμός λοιπόν διδασκαλίας θα οριστεί από το δάσκαλο αφού υπολογίσει τις ιδιαίτερες δυσκολίες των μαθητών της τάξης του και την πρόοδο που εμφανίζουν. Θα πάει αργά αν τα παιδιά δυσκολεύονται, θα τρέξει αν το σύνολο της τάξης έχουν εμπεδώσει τα διδαχθέντα.

Σε κάθε περίπτωση ενθαρρύνουμε το παιδί να σκέφτεται ΦΩΝΑΧΤΑ! Να είναι δηλαδή σε θέση να περιγράψει το πρόβλημα και τον τρόπο λύσης (ο οποίος δεν είναι μονόδρομος αλλά μπορεί να ακολουθεί και εναλλακτικές διαδρομές).

Στο πρώτο στάδιο της διδασκαλίας και μέχρι τα παιδιά να δείξουν ότι μπορούν να ανταποκριθούν θα δοθεί χρόνος και από τα άλλα μαθήματα για τη διδασκαλία της Γλώσσας, σιγά σιγά όμως προσπαθούμε το κάθε μάθημα να ολοκληρώνεται μέσα στα χρονικά όρια του Ωρολογίου Προγράμματος.

Για τη Μελέτη Περιβάλλοντος το βιβλίο θα αξιοποιηθεί ως φάκελος ανάσυρσης θεμάτων και σε συνδυασμό με όσα διδάσκονται ταυτόχρονα τις άλλες ώρες. Δε θα διδαχτεί δηλαδή με τη σειρά που έχουν τα κεφάλαια στο βιβλίο. Και εδώ πάλι ισχύει ότι η κάλυψη της ύλης δεν είναι αυτοσκοπός.

Να σημειώσουμε πως το Λεξικό δε μας χρειασθεί σχεδόν καθόλου κατά τη διάρκεια της Πρώτης και η αξιοποίησή του θα γίνει στις δύο επόμενες τάξεις. Στη θέση του θα εργαστούμε με το Τετράδιο Ευρετήριο που θα δημιουργήσουν οι μαθητές.

Πέρα από τα διδακτικά ζητήματα ένα σημαντικό μέρος του σεμιναρίου αφιερώθηκε σε ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας (project για τις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης) καθώς η Αγωγή Υγείας είναι υποχρεωτικό αντικείμενο για την Πρώτη Τάξη.

Το πρόγραμμα παρουσίασε η κ. Νάντια Κουρμούση, υπεύθυνη της Αγωγής Υγείας στην Ανατολική Αττική.  Ένα πρόγραμμα ψυχικής υγείας και με τίτλο: ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ.

Αυτό το πρόγραμμα υλοποιείται εδώ και πέντε χρόνια με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και την υποστήριξη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει ξεκινήσει από το χώρο της Προσχολικής Αγωγής (Νηπιαγωγείο) και πλέον επεκτείνεται και στο Δημοτικό, αφού τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά και βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στους γονείς των μαθητών.

Η υλοποίηση του συγκεκριμένο προγράμματος είναι προαιρετική για τον κάθε εκπαιδευτικό. Μπορεί δηλαδή να επιλέξει κάποιον άλλο κλάδο της Αγωγής Υγείας για την τάξη του και όχι τον συγκεκριμένο για την ψυχική υγεία και μάλιστα με τη μορφή του πρότζεκτ "Βήματα για τη ζωή". Όσοι όμως επιθυμούν να λάβουν μέρος θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στα επιμορφωτικά σεμινάρια που θα ακολουθήσουν και θα γίνουν εκτός ωρών σχολείου. Δηλαδή να αφιερώσουν ελεύθερο χρόνο και που ορίστηκε σε τέσσερις Κυριακές κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, από το πρωί ως το απόγευμα.

Το πλεονέκτημα είναι πως η παρακολούθηση θα είναι δωρεάν αλλά και δωρεάν θα παραλάβουν οι εκπαιδευτικοί το υλικό που θα απαιτηθεί για το πρότζεκτ στην τάξη τους.

Σε περίπτωση που γίνει ένα τέτοιο πρόγραμμα, είναι απαραίτητη και η ενεργητική συμμετοχή των γονιών. Θα λαβαίνουν δηλαδή κι εκείνοι μέρος στις δραστηριότητες που θα έχει το παιδί για το σπίτι, θα παίρνουν επιστολές από το δάσκαλο αλλά και θα στέλνουν και οι ίδιοι στο σχολείο.

Τι δραστηριότητες έχει το πρόγραμμα; Βασικά δεν έχει ούτε ΠΡΕΠΕΙ ούτε και ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ. Βασίζεται στη διαδικασία των ερωτήσεων. Πχ το παιδί ή και ο γονιός απαντούν στην ερώτηση πότε νιώθεις περήφανος, το μεν παιδί για τον εαυτό του ο δε γονιός για το παιδί του. Έτσι οδηγούνται να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο και το παιδί στην αυτογνωσία. Σκοπός σε κάθε περίπτωση δεν είναι να υποβάλουμε στο παιδί τι θα σκέφτεται αλλά πώς θα σκέφτεται.

Οι μαθητές μέσα από τη διαδικασία αυτή αρχίζουν σιγά σιγά να αισθάνονται λύτες προβλημάτων που τα αφορούν και μάλιστα φτάνουν στο σημείο να επιζητούν να βοηθήσουν στη λύση προβλημάτων και των κοντινών τους ανθρώπων.

Όλα αυτά αναπτύσσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού και του χαρίζουν δηλαδή αυτό που σήμερα αποκαλούμε ψυχική υγεία. Αποκτά δεξιότητες ζωής (life skills) και απελευθερώνονται οι δημιουργικές του δυνάμεις. Έτσι, αν και δεν είναι στόχος του προγράμματος, οι σχετικές αξιολογήσεις έδειξαν πως το πρόγραμμα "Βήματα για τη ζωή" ενισχύει σημαντικά και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών.

Θα πρέπει ακόμη να πούμε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει παρουσιαστεί στο Παγκόσμιο Συνέδριο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Ψυχικής Υγείας και γενικότερα οι αξιολογήσεις ως τώρα το έχουν αναδείξει σε ένα πολύ επιτυχημένο πρόγραμμα για το χώρο του σχολείου.

Από τη μεριά της δασκάλας της τάξης μας υπάρχει η επιθυμία για να ξεκινήσουμε άμεσα το πρόγραμμα. Αυτό όμως θα εξαρτηθεί αφενός από τη σύμφωνη γνώμη των γονιών των μαθητών, αφού θα απαιτηθεί η ενεργητική συμμετοχή τους, και δυστυχώς και από τον παράγοντα ... τύχη! Διότι ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα λάβουν μέρος στα σεμινάρια είναι περιορισμένος και αντίθετα οι δηλώσεις συμμετοχής αρκετές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου